Immár tíz éve működik az ELTE-n a Speciális Hallgatói Ügyeket Támogató Iroda (továbbiakban: SHÜTI), és magas színvonalon képviseli azokat az egyetemi polgárokat, akiknek a felsősoktatásban való részvételükhöz több támogatásra van szükségük.
Az Iroda Autizmus Munkacsoportjának gyógypedagógusával, Balázs M. Eszterrel beszélgettünk arról, hogy hogyan épül fel ennek a szervezetnek a munkája, hogyan dolgoznak együtt a kortárs személyi segítőkkel, és mit adhat az érintett hallgatóknak és segítőiknek ez a különleges kapcsolat.
Nagyon izgalmas, hogy gyógypedagógusként, a pályád elején, teljes állásban ennyire komoly és különleges területen helyezkedtél el. Mi ennek a története?

Március eleje óta vagyok itt, korábban egy civil szervezetben érdekvédelemmel foglalkoztam. Azaz más területen, de megtapasztaltam, hogy a felnőtt fogyatékossággal élő emberek milyen akadályokkal találkoznak a világban. Nagyon motivált, hogy már az egyetem segíthet abban, hogy a hallgatók fokozatosan, megfelelő támogatás mellett tapasztalják meg a felnőtt élet új kihívásait, leendő munkavállalókként tudatosan készüljenek a munka világára, és könnyebben vegyék az akadályokat. Tanulásban akadályozottak és autizmus spektrum pedagógiája szakon végeztem a Bárczin (ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar – szerk.), de tudatosan az autizmus területe vonzott. Több érintett ismerősöm is van, akik annyi helyzetről meséltek, ami a hétköznapjaikat megnehezíti, pedig kis erőfeszítéssel, figyelemmel meg lehetne előzni vagy megoldani ezeket, ezért a személyes motivációm is ebbe az irányba vitt.
Hogyan indult el ez a kezdeményezés az ELTE-n?
A SHÜTI idén lesz 10 éves. Kovács Krisztinának köszönhetjük, aki egyetemi fogyatékosügyi koordinátor és az Iroda vezetője, hogy a több karon meglévő esélyegyenlőségi koordinációt egy szervezetbe összpontosította, így jött létre az Iroda.
Az egyetemeknek van egy jogszabályi kötelezettsége azzal kapcsolatban, hogy ha egy szakértői bizottság által megállapított, fogyatékossággal élő személy nyer felvételt, akkor számára bizonyos támogatásokat, szolgáltatásokat és kedvezményeket biztosítani kell. Az, hogy az adott felsőoktatási intézmény miként szervezi meg ennek az ellátását, egyéni. Van, ahol csak megadják a többlet időt egy vizsgán, vagy elintéződik egy rámpa kihelyezésével, azaz fizikai akadálymentesítéssel.
Mi az ELTE-n úgy gondoljuk, hogy ezek mellé az alapvető támogatások mellé egy komplex, több lábon álló szolgáltatásrendszert is illesztünk. Azt szeretnénk, ha azok a hallgatók, akik bármilyen nehézséggel is küzdenek, integrálódni tudjanak az egyetem világába, egyetemi polgárként éljenek itt. Azaz ne csak elvégezzék a tantárgyakat, hanem például igénybe tudják venni a könyvtárat, közösségi eseményeken vehessenek részt, jól érezzék magukat, megéljék a saját kompetenciáikat.

Ha jól olvastam, te az Iroda Autizmus munkacsoportjában dolgozol, hogy épül fel ez a szervezet?
Összesen heten dolgozunk a SHÜTI-ben, és egy-egy kolléga egy adott fogyatékossági csoport ügyét támogatja. Az Autizmus Munkacsoportot Matolcsi Rita pszichológus, gyógypedagógus alapított, hozzá csatlakozott Földi Júlia gyógypedagógus, céljuk volt, hogy az autista hallgatókat a neurodiverzitás szellemében támogatni lehessen az egyetemen, tőlük vettem át ennek a munkacsoportnak a koordinálását.
Külsős dolgozóként a kortárs segítők is a csapat részei, főleg azok, akik már jó pár éve stabilan végzik ezt az egyébként fizetett diákmunkát. Az oktatókkal is jó a kapcsolatunk, szoktunk tartani nekik szemléletformáló előadásokat, hogy értsék a diagnózisok mögötti nehézségeket, és adjunk abban tanácsot, ők mivel könnyíthetik meg a hallgatók mindennapjait. Például minden hallgató válláról nagy terhet vesz le, ha az oktatók az első alkalmakon közzé teszik az elérhetőségeiket, tájékoztatják arról a hallgatókat, hogyan tudnak velük kapcsolatba lépni, mik lesznek a tárgy teljesítési követelményei vagy a kötelező szakirodalmak.
Hogyan veszi fel veletek a kapcsolatot egy speciális igényű hallgató?
Nekik kell jelentkezni, hogy a SHÜTI-től szeretnének bármilyen szolgáltatást igénybe venni. Ehhez szükség van egy pedagógiai szakszolgálati véleményre, vagy ha a hallgató a közoktatásban nem rendelkezett ilyen dokumentummal, és a felsőoktatásban kap valamilyen diagnózist, azt az ELTE Gyakorló Országos Pedagógiai Szakszolgálattól tudja igényelni. Ezekkel a dokumentumokkal tud hozzánk a kari fogyatékosügyi koordinátor segítségével regisztrálni, és így indul velünk a kapcsolatfelvétel.
Hány speciális igényű hallgató van az egyetemen, milyen számokról tudtok? Mindenki igényli ezt a szolgáltatást?
Egyáltalán nem mindenki jut el, ez abból is látszik, hogy aki a felvételinél a fogyatékosság kategória alatt pluszpontszámot kapott, az egy sokkal magasabb szám, mint ahányan aztán hozzánk bejelentkeznek.
Összesen 550 hallgató van jelenleg regisztrálva a rendszerben, és ebből körülbelül 120 fő, aki autizmusban érintett. Az autizmus spektrumon lévő hallgatók számát is megelőzik a különböző tanulási zavarban érintett hallgatók száma. A mozgássérült, hallássérült, a beszéd-és nyelvi zavarban érintett hallgatók stabil száma mellett egyre nő az ADHD-s és magatartásszabályozási zavarral élő hallgatók száma.Sajnos közülük csak a középsúlyos-súlyos ADHD-val diagnosztizált hallgatók kaphatnak támogatást, a rendszer az enyhébben érintett fiatalokat nem támogatja.
A jelentkezettek nagyjából fele az, akivel van valamilyen szinten aktív a kapcsolatunk. Sokan azokat a tehermentesítéseket igénylik a kari fogyatékosügyi koordinátortól, amelyek a tanulás, felkészülés körülményeit érintik. Ilyen például, ha valaki szóbeli helyett írásban szeretne vizsgázni, vagy plusz időt kér egy vizsga teljesítéséhez. Ehhez nem feltétlenül lépnek kapcsolatba velünk, többen ezt maguk intézik. Persze olyan is akad, aki épp olyan kérdéssel fordul hozzánk, hogy hogyan tudná ezt a kedvezményt érvényesíteni az oktatónál.
Milyen nehézségek, problémák adódhatnak egy autista hallgató boldogulásában az egyetemen?
Ott kezdődik az egyetemi létben való tájékozódás, hogy a felvételt nyert hallgató általában már a gólyatáborban kapcsolódik leendő szaktársaihoz. Jóban lesznek, baráti társaságokat építenek és közösen megpróbálják kitalálni, milyen túlélési stratégiákat dolgozzanak ki: például amikor összeomlik a Neptun rendszer (elektronikus tanulmányi rendszer – szerk.), akkor kit kell felhívni, hogy kell átvészelni egy tantárgyfelvételi időszakot.
Gondoljuk végig, mennyi váratlan helyzet adódhat egy gólyatáborban, mennyi szociális ingerhez kell percről-percre alkalmazkodni, ebben a kavalkádban nem biztos, hogy marad energia arra, hogy kapcsolatokat tudjon kialakítani egy autista egyetemi hallgató. Sokan már itt lemaradnak fontos információkról, amelyek akár nincsenek is leírva, hanem pont egy ilyen közösségi eseményen dolgozzák ki a stratégiákat együtt a diákok. Többen emiatt morzsolódnak le az egyetemről, és ezt szeretnénk megelőzni. Ezért is elképesztően fontos a kortárs személyi segítői rendszer, mert ők természetesen képeznek hidat a szociális elvárások és az ebből adódóan megszerezhető információk között.
Hogyan képzeljük el ezt az együttműködést a kortárs személyi segítők és a speciális igényű hallgatók között?
Minden speciális szükségletű hallgató igényelhet kortárs személyi segítőt, akik maguk is hallgatók. Az autizmus munkacsoportban jelenleg 40 segítőnk van. Ahhoz egyébként, hogy be tudjanak kapcsolódni a munkába, részt kell venniük egy tréningen. Azért van erre szükség, hogy értsék, mi az autizmus, és milyen nehézségei lehetnek egy autista fiatal felnőttnek, hogyan lehet nekik jól segíteni. Később mi kötjük össze őket a hallgatókkal.
Úgy kezdődik a kapcsolatfelvétel, hogy hármasban leülünk megbeszélni az együttműködéseik kereteit, például, hogy hányszor találkoznak, mire szerződnek, mi lesz a kapcsolattartásuk módja, ezek alapján összeáll a keretszerződésük tartalma. Az, hogy ők hogyan dolgoznak együtt, hányszor találkoznak személyesen és ezt mikor helyettesítheti egy online bejelentkezés, ebbe már nem szólunk bele. Ez egy eléggé rugalmas együttműködés, és ez mindkét fél számára nagyon jó. Ha mégis felmerül valami olyan nehézség, amit ketten nem tudnak megoldani, akkor felkereshetnek minket, hogy segítsünk.
Fontos alapelvünk, hogy mindig az érintett hallgató a központja a saját magával kapcsolatos kérdéseknek. Ha külső szereplővel kell egyeztetnünk (például egy oktatóval), akkor előbb megkérdezzük, hogy ő ehhez engedélyt ad-e nekünk. Ugyanez a helyzet akkor is, ha a kortárs segítő önállóan kér tőlünk tanácsot az általa támogatott hallgató miatt. Igyekszünk minden téren a „semmit rólunk nélkülünk” elv alapján működni.
Egyébként milyen nehézségekkel fordulnak hozzátok a kortárs segítők?
Gyakran fordul elő, hogy magukra veszik annak a terhét, hogy az autizmusban érintett hallgató minden vizsgájának sikerülnie kell. Miközben ők pont ugyanolyan fázisokon mehetnek keresztül az egyetemi életük során, mint egy nem autista hallgató. Lehet, hogy egy ideig más van előtérben, nem az a fontos, hogy minden vizsga ötös legyen. Fontos megtanulni, hogy az autista hallgató saját döntése kell hogy legyen az, hogy arra az adott vizsgára három napot vagy három órát fog készülni. Ha nem sikerül egy vizsga, akkor pedig át lehet beszélni együtt, hogy a következő félévben is fel tudja venni azt a tanegységet, milyen megoldási stratégiákat tud ehhez mozgósítani. Nagyon fontos, hogy a segítőknek minden hónapban tartunk esetmegbeszélő csoportot, ahol egymást is tudják segíteni, akár jó gyakorlatokat tanulni, és érzik, hogy egy megtartó közösség tagjai.
Mit kaphat egy kortárs segítő ettől a kapcsolattól?
Sok olyan kortárs segítő van, aki egyébként pszichológus vagy gyógypedagógus hallgató, és megtapasztalhatja, hogy hogyan kell együttműködni egy speciális igényű hallgatóval. Egyáltalán mit jelent, hogy egy autizmus vagy ADHD diagnózis mögött milyen ember állhat, hogy néz ez ki a valóságban. Tehát ez egy jó munkatapasztalat is lehet.
Tanulmányi és ügyintézési szempontból is segítség ez a kapcsolat, mert például egy szakdolgozathoz tartozó hivatkozási rendszer megtanulása a személyi segítőket éppen úgy érinti, mint a speciális igényű hallgatókat, azaz ők is el tudják sajátítani ezt a praktikus tudást.
Sokszor fordul elő az, hogy egy oktató jelöli ki a tanulmányi szempontból jól teljesítő diákjait arra a feladatra, hogy valakinek tartsanak korrepetálást diákmunkaként. Ez a tanulmányi alapú kapcsolat azt is magával hozhatja, hogy a hallgatók elkezdenek érdeklődni aziránt, hogy mi is ez a kortárs személyi segítés, mi állhat annak az adott speciális igényű hallgatónak a nehézségei mögött. Sokszor barátságok is szövődnek egy három-öt éve tartó segítői kapcsolatból, ami nagyon természetes, hogy így alakul.
Milyen nehézségekkel jelentkeznek az autista hallgatók, ami miatt a SHÜTI-től egyéni konzultációt kérnek? A közoktatásban elvárt igazodás és meg nem értés után talán pont ti vagytok az első terep, ahol végre önmaguk lehetnek, ahol meghallgatják őket.
Az Egyetemen is elrejteni szeretnék a nehézségeiket, csak ki ne derüljön, hogy milyen problémáik vannak, és ennek érdekében rengeteg energiát mozgósítanak. Fontos kihangsúlyozni, hogy az ELTE-n vannak pszichológusok, akiktől bármelyik egyetemi polgár kérhet pszichológiai konzultációt, igaz, erre kapacitáshiány miatt sokat kell várni.
Az Irodától gyógypedagógiai konzultációt lehet kérni, például abban a témakörben, hogy hogyan kell megírni egy beadandót, hogy képviseljék az érdekeiket az oktatókkal szemben, hogyan osszák be az idejüket a vizsgaidőszak során vagy mi a hivatkozás menete egy szakdolgozatban.
Sok szorongás ered abból is, ha irreális elvárásokat állítanak saját magukkal szemben. Például mindent ötösre és azonnal kell teljesíteniük, de ez mondjuk nem sikerül. Ebben óriási feloldozást jelenthet a kortárs személyi segítő, aki a saját példájával hitelesen képviseli, hogy bizony az egyetem rendszere úgy van kitalálva, hogy nem sikerülhet minden elsőre, neki sem sikerül mindig, és hogyan kell folyamatosan újra tervezni.
Azt is segítünk végig gondolni ilyenkor, hogy mik azok az elvárások, amiket a környezet támaszt velük szemben, és melyek lehetnek azok, amik akár a családjukból feléjük irányul, vagy ami az ő megfelelési vágyuk. Átgondoljuk együtt, hogyan tudnak úgy priorizálni a feladatok között, hogy ne legyenek folyamatosan fáradtak, túlterheltek. Azért is hangsúlyos ez a téma, mert ez a teljesítmény körüli szorongás aztán depresszióhoz, kiégéshez és egyéb problémákhoz vezethetnek.
Nagyon izgalmas és sokat adó lehet, hogy több esetben végig követitek egy hallgató életét egészen a munkába lépésig.
Mindig vannak sikertörténetek, hogy tényleg el tudjuk kísérni a hallgatót egészen a munkába állásig, segíteni abban is akár, hogy hogyan kell megírni egy önéletrajzot, milyen szempontokra figyeljen a munkakeresésnél. Nagyon figyelünk arra, hogy olyan skilleket tanítsunk, ami felkészíti őket arra, ami a való világban vár rájuk. Ehhez az is hozzátartozik, hogy ha már bizonyos típusú helyzetekre megoldási stratégiákat tanítunk, akkor azokat más, hasonló helyzetekben is alkalmazni lehessen, azaz egyre kevésbé legyen ránk szükség. A cél az, hogy önállóan legyenek képesek boldogulni a munka világában.
Mit kívánnál magatoknak, mi az, ami a következő öt évben jó volna, ha tovább virágozna ebben a nagyon példaértékű szervezetben?
Jó lenne, ha a SHÜTI egy komplex támogatási rendszer része lenne, hogy egy speciális igényű hallgató egyszerűen tudjon tájékozódni arról, hányféle támogatást vehet igénybe az ELTE-n. Például ne külön helyen kelljen intézni a lakhatási támogatást, a vizsgán való kedvezményeket biztosító igazolást és mondjuk a kortárs személyi segítő igénybevételét.
Fontos volna, hogy a hallgatók időben, akár az középiskola elvégzése után értesüljenek ezekről a lehetőségekről, hogy a szüleiket is be lehessen vonni ennek az átmenetnek a tervezésébe. Ezzel egy csomó szorongást meg lehetne előzni, és az intervenció mellett a prevenció irányába is el tudnánk mozdulni.
A hallgatók is sokat profitálnának abból, ha több olyan klubot, közösségi teret tudnánk működtetni, ahol teljesen természetes módon valósulhatna meg az integráció, filmklubok, közösségi események mentén. Ez akár önszerveződő módon is fejlődhetne tovább, és ebből az együttműködésből mindenki csak nyerne. Bízunk benne, hogy ez akár a következő pár éven belül talán elkezd megvalósulni, mert nyitottság és lelkesedés is van a SHÜTI-s hallgatókban és a Hallgatói Önkormányzatokban is.
Udvarnoky Zsófi
A borítókép az ELTE Speciális Halggatói Ügyeket Támogató Iroda Facebook oldaláról származik.