Évával és a kisfiával négy évvel ezelőtt találkoztunk. Nehéz helyzetben voltak, a kisfiúk hároméves volt akkor, mindannyian éreztük, hogy óvodába még korai lenne menni, de kérdés volt, vajon sikerül-e kihívást is rejtő bölcsődei csoportot találni neki.
Ekkor nem beszélt még, és elsősorban a mozgásos játékok kötötték le a figyelmét. Lendületére, életszeretetére és elképesztő kitartására a mai napig jó érzésekkel emlékszem vissza.
Amikor utoljára találkoztunk, és a kisfiatok hároméves lett, úgy döntöttetek, hogy egy évet járjon előbb bölcsődébe, és csak utána menjen óvodába. Milyen volt ez az egy év?
A bölcsődébe nagyon nehezen szokott be a kisfiúnk, száz százalékosan a legvégére sikerült. Az egy nehéz év volt, de mindig volt előrelépés, fejlődés. Jó volt, hogy jártak a csoportba 2 és 3 év közötti, illetve 3 év feletti gyerekek is. Ez egy normál bölcsődei csoport volt, rajta kívül még egy eltérően fejlődő gyerek járt ide. Őt egyébként nagyon motiválják a nagyobb, illetve jobb képességű gyerekek, és ezért is szerettük volna, ha integrációba jár.
Ehhez képest az óvodai beszoktatás és lét hogyan alakult?
Sokkal könnyebb volt, ez biztos. A gyerekünkre egyébként nagyon jellemző, hogy ha új környezetbe kerül, legyen ez egy új csoport vagy egy elutazás, akkor először inkább megfigyel és picit passzívabb. Később kapcsolódik ahhoz, amiben éppen van. Így volt ez az óvodában is, ahol ráadásul nagyobb létszámú gyerekcsoporthoz kellett alkalmazkodnia. Az első két hónapban nem aludt ott, ebéd után elhoztam, és ennek nagyon örült. Amikor már ott kellett maradni aludni, az egy nehezebb időszak volt, akkor emiatt pityergett reggelente, ezt el is mondta.
Nahát, itt álljunk meg egy kicsit! Ő már ennyi mindent képes szavakkal megosztani? Amikor elköszöntünk, alig beszélt.
Bizony! Tökéletesen megért mindent, nagyon szeret beszélni és nagyon sok dolgot el is tud mesélni. Mondatokban beszél, kilencven százalékban grammatikailag is helytállóan. Lehet vele társalogni, adekvátan válaszol. Az artikulációja nagyon nehezen halad, eléggé elkenten beszél. Mi értjük őt, sőt, a kétéves kistesója is profin fordítja a testvérét a hozzánk érkező vendégeknek. Ha mi sem értjük meg, addig mutogat, amíg sikerrel jár, mert nagyon motivált arra, hogy megértesse a gondolatait.
Nagyon jó érzés azt látni, hogy mindig van előrelépés, fejlődés nála, és bár a korosztályától elmarad, és ez így is fog maradni szerintem mindig, önmagához képest óriási előrelépéseket képes produkálni, folyamatosan. Nem ismerek nála boldogabb embert, bárminek tud örülni, és emiatt mindenki nagyon szeret hozzá kapcsolódni.
Visszatérve az óvodára, milyen szempontok szerint választottátok ki a megfelelőt?
Fontos volt, hogy integráló legyen, és az is, hogy idejártak az unokatestvérei, tehát ismerősek voltunk itt. Egyrészt a gyerekünknek, hogy az egyik unokatestvérével együtt járhatott, nekünk pedig a logisztikában jelentett könnyebbséget, hogy be tudtunk segíteni egymásnak.
A közösség elképesztően befogadó volt, a gyerekek és a pedagógusok egyaránt. Volt dajka és pedagógiai asszisztens is. Az előírt fejlesztéseket is megkapta az óvodán belül.
A helyben kapott fejlesztések hogyan alakultak?
Sajnos erről kevésbé tudok pozitívan nyilatkozni, érződött, hogy a rendszerben elég komoly szakember hiány van. A gyerekünk jóval kevesebb fejlesztést kapott meg a valóságban, mint ami papíron megjelent. Sok fejlesztés elmaradt, rengeteg szakember-csere történt, emiatt én nem tettem panaszt. Szerencsések vagyunk, mert megtehetjük, hogy ezt magán úton pótoljuk. Egészen konkrétan heti három alkalommal tudtuk ezt számára biztosítani. Aki ezt nem teheti meg, ő mit csinál?

Ezek szerint az óvodában a csoporton belüli támogatás viszont mindezért kárpótolt titeket.
Igen, az óvónők maximálisan támogatták a gyerekünket a csoportban, és volt ehhez eszköztáruk is. Jó példa erre az anyák napi műsor. A gyerekünket is bevonták ebbe a műsorba, megtalálták a helyét, hogyan tudna ebben részt venni. Az első két évben még nem értette a helyzetet, hogy miért nézik őt ennyien. Pontosan tudta az összes éneket, verset, de csak állt és húzogatta a ruháját. Utána itthon viszont mindig előadta nekem ezeket, biztonságos környezetben. Az utolsó évben viszont ő lett a központ, a főszereplő, hangos volt, mindent csinált és mondott. Szinte már rá kellett szólni, hogy ne az ő magánelőadása legyen az egész ünnepség (összenevetünk – szerk.). Az volt ebben a jó, hogy nagyon megértőek voltak vele, amikor az első évben ennyire zavarban volt, oda tudott jönni hozzám, nem erőszakoskodtak vele. Értették, hogy nehezebb neki, de kivonni sem akarták, hanem fokozatosan várták el tőle is, hogy egyszer ő is megmutathassa egy ilyen műsoron, mit tud.
Megtanulta mindenben a rendet, a szabályokat, mi után mi következik, szobatiszta lett, és az óvoda végére már alvás közben sem voltak balesetek. Szépen, fokozatosan jutott el idáig, ez rá annyira jellemző.
Akkor így visszatekintve arra a döntésetekre, hogy adtatok egy évet neki, hogy ne menjen azonnal óvodába, arra most hogyan gondolsz vissza?
Abszolút jó döntésnek bizonyult. Kellett, hogy ne azonnal öt napot járjon intézménybe, hogy a gyereklétszámot és ezáltal az ingermennyiséget apránként szokja meg. A beszéd miatt is indokolt volt, hiszen hároméves korában még alig beszélt. A bölcsőde mellett jártunk korai fejlesztésre, tehát minden a gyerekünk igénye szerint alakult.
Egy sajátos nevelési igényű gyereknél alapvető, hogy egy évvel később megy iskolába, nálunk tehát ez az egy év az óvodát készítette elő, és ezáltal valahol már az iskolába lépés gördülékenységét is.
Említetted, hogy végül a Pető sulira esett a választásotok, és szeptembertől a kisfiatok itt kezdi meg az iskolát. Hogyan találtatok rá?
Egyrészt az óvodai logopédusnak vagyok ezért hálás, mert említette, hogy van a Petőben egy úgynevezett esélyteremtő csoport. Eddigre már óriási keresésben voltam, rengeteg emberrel beszéltem, és azt érzetük, nem nagyon találjuk a megfelelő iskolát. Már ott tartottam, hogy megnéztem egy szegregált iskolát, amitől igen rossz kedvem lett.
Visszagondolva azt is megértettem, hogy én akkor szembesültem úgy igazán azzal, hogy mit jelent ez az út. Volt egy képem a saját iskolai élményeimről, és akkor megláttam ezt. Azt is éreztem, hogy a gyerekünk jobb képességű annál, mint amilyen gyerekeket itt láttam. Ugyanakkor az is világos volt, hogy egy normál tanrendű iskolában ő nem tudna teljesíteni. Azt fogalmaztam meg magamnak, hogy a gyerekünknek egy szegregált és az integrált oktatás közötti lehetőség lenne a legjobb. Ugyanakkor erre Magyarországon nincs lehetőség. Ekkor szereztünk tudomást a Petőről.
Kiderült, hogy nem csak mozgássérült, mozgásos kódú gyereket vesznek fel, hanem most már egyre több más kóddal rendelkező gyereket is. Már a körbevezetéskor azt éreztük a férjemmel, hogy itt minden van, és itt tudják kihozni a gyerekünkből a maximumot.
Milyen lesz az első év, mit ígérnek?
Itt az első osztályt két év alatt végzik el a gyerekek. Nem is osztályok, hanem csoportok vannak. Például a gyerekünk mozgás órán egy teljesen másik gyerekcsoporttal lesz, mint amikor a klasszikus matek, magyar órák lesznek. A képességeik szerint és az igényeiknek megfelelően teszik őket egybe egy-egy adott tantárgy kapcsán. Ép értelmű és enyhe értelmi érintett gyermek is fog járni hozzájuk. Nagyon vegyes a csoport, de életszerűen differenciálják őket. Egy véletlen volt tulajdonképpen, hogy erre az iskolára rátaláltam.
No de ez a szerencse nagyon jár nektek! Mit mond a kisfiatok, mit szól hozzá, hogy iskolás lesz?
Elképesztően büszke erre! Olyan magabiztossággal mondja ezt, hogy ő Pető sulis lesz, nagyon jó látni. Azt is mondja, hogy ő már iskolás. Ilyet is játszik, hogy megy tanulni. Mondja is, hogy gyere, tanuljunk. Mindenre büszke, például, ha fodrásznál volt, akkor azt elmeséli az óvodában. A dicséret után pedig büszkén húzza ki magát, olyan jó, hogy ennek is így tud örülni. Most például focitáborban van, és mondanom se kell, ő a leglelkesebb. Hazaérve meséli, kaga, mert így hív pici kora óta, 2:0-ra nyertem (összenevetünk- szerk.).
Mit kívánnál magatoknak a következő négy-öt évben?
Szeretném, hogy az iskola tényleg pozitív élmény legyen, szeressen oda járni. Képes legyen beilleszkedni és úgy járjon ide, mint az óvodába, vidáman. Az ő szindrómájával sajnos negyven százalékban előfordul, hogy analfabéták lesznek az érintettek felnőtt korukra, nem tanulnak meg írni, olvasni, számolni. Nagy vágyunk, hogy ő ezt mind megtanulhassa. Reálisan látjuk, legalább azt tanulja meg, ami ahhoz kell, hogy az életben elboldoguljon, azaz, hogy mi az a fél kiló banán, tíz deka liszt vagy mit jelent az ezer forint. Az is jó lenne, ha nem is száz százalékban, de azt közelítve, önálló életet élhessen, támogatással. Ehhez kell, hogy neki legyen mindig valami célja, motivációja, ami előrébb viszi. De a legfontosabb, hogy boldog legyen ő is és mi is!
Udvarnoky Zsófi