Több mint tíz évvel ezelőtt ismertem meg Pásku Veronikát, egy közös barátunknak köszönhetően. Találkoztunk táncházban és örömteli események kapcsán, és jó volt hallani arról, hogy egyre közelebb kerül a népzenéhez.
Pár éve a Koraiban találkoztunk, ugyanis három gyermekük közül a középső, Villő, Down-szindrómás. Tavaly a Korai gyógypedagógiai csoportjának, a Fa ovinak az ünnepén ismét összefutottunk, és úgy éreztem, jó volna többet is beszélgetni, megismerni a zene gyakorlati és elméleti részéhez vezető útját, gondolkodni a zene közösségteremtő erejéről és arról, hogyan ad számunkra mindenben ritmust.
Verka mostanra népzenekutató és előadóművész lett, foglalkozásokat vezet gyerekeknek és felnőtteknek, fél éve pedig útnak indította a Verkahangja Instagram és Facebook oldalt is, hogy a zene mindenkihez eljusson.
Éppen egy foglalkozásvezetésen vagy túl, ugyanis most már két éve vezeted a Fészek Fogyatékosok Nappali Ellátójának népi ének csoportját. Hogyan találtál rá erre a lehetőségre?

(fotó: Kiglics Tímea)
Az Egy sima egy fordított Egyesületnél (Egyesület az Inklúzióért – szerk.) részt vettem egy szülőknek szóló, erőforrás csoportban. Azt éreztem, el vagyok veszve Villő támogatásával kapcsolatban. Olyan szülőknek szólt ez a csoport, akik eltérő fejlődésű gyereket nevelnek. Ott hallottam azt a gondolatot, hogy bármennyire is fiatal még a gyerekünk, már most érdemes elkezdeni foglalkozni a jövőjével, és gondolni arra, mi lesz vele, amikor felnőtt lesz. Ekkor már ismertem a Fészek Csillag Alapítványt, de ez a gondolat adott egy löketet ahhoz, hogy felvegyem velük a kapcsolatot. Elmentem, körülnéztem, és a vezetővel megbeszéltem, hogy szívesen jönnék hozzájuk önkénteskedni. Abban maradtunk, hogy behozhatnám a népzenét a foglalkozásaik körébe. Így alakult meg a Fülemüle népi ének kórus, akikkel minden héten találkozom. Az intézmény részéről nagyszerű segítőtársakat kaptam a csoport vezetéséhez: januárig Erdős Magdolna, azóta pedig a Fészek vezetője, Kovács Mária segítik a csoport munkáját.
Hogyan képzeljük el ezek a népi ének kórusos alkalmakat?
Általában tízen vagyunk, mindenki 20-30 év körüli. Nem zajlik nagyon másként ez a csoport, mintha felnőtteknek tartanék énekórát. Minden alkalommal tanulunk egy népdalt, mindig viszek magammal egy hangszert is, hogy kísérjem az éneküket. Többször készülünk valamilyen ünnepre vagy előadásra célzottan, egyébként eléggé kiszámítható módon épülnek fel az alkalmaink.
Természetesen tudom kezelni a résztvevők állapotát, nem jövök zavarba attól, hogy ők mások. Elfogadom őket olyannak, amilyenek.

Mi az, amit te kapsz ettől az együttműködéstől?
Nekem nagyon nagy élmény ide járni, örömmel megyek, ahogy szoktam mondani, mindig egy kicsit boldogabban jövök ki, mint ahogy bementem. Ezen kívül segít nekem Villő felnőtt koráról gondolkozni, korábban nagyon féltem attól, hogy milyen lesz majd az az időszak, és sokkal könnyebb dolog olyasmire készülni, amit most elkezdek megismerni. Ahogy látom és figyelem a csoportom résztvevőit és a családjaikat, hogy hogyan oldanak meg egy-egy konkrét élethelyzetet, sokat ad. No meg az a tudat, hogy van élet akkor is, ha felnőtté válnak.

Hogyan szoktad visszatölteni az energiaraktáraidat?
Mindig megadom magamnak a pihenést, nem tudnék enélkül működni. Fontosnak érzem, hogy a legnagyobb pörgésben is kell időt szakítani egy kávéra vagy egy finom sütire, még ha az csak negyedóra is. Futni is szoktam, tornázni itthon, ezek gyakran hajnalban történnek, de törekszem arra, hogy heti két-három alkalommal legyen mozgás az életemben. Kutatóként javarészt itthonról dolgozom, így azokon a napokon, amikor nem kell bemennem én osztom be az időmet.
Úgy érzem, hogy számodra alapélmény lehet az, hogy iszonyú fegyelmezetten osztod be az idődet.
Mindig is nagyon koncentráltan tudtam dolgozni. Már általános iskolában is sok mindent csináltam egyszerre: amint véget ért a tanítás, délutánonként átsétáltam a zeneiskolába és gyakoroltam. A gyakorláshoz a komolyzene által nagyon hozzászoktam gyerekkoromban. Habár végül nem lettem szólóhegedűs, de azért ez a napi szintű foglalkozás hozzászoktat a fegyelmezett munkához. Ez olyan, mint az élsport: ha nem gyakorolsz, hiába vagy tehetséges, nem fogsz jól játszani.
Az is sokat tanít nekem, hogy három gyerekem van. Mire ők hazajönnek, leteszem a munkát, és este is nagyon ritkán dolgozom. Rajongásig szeretem azt, amit csinálok, a népzenét és az ahhoz kapcsolódó kutatást, a gyerekkel foglalkozást, a színpadi éneklést, engem ez mind inspirál. Általában nincs üresjárat a fejemben, ha megyek valahová, egy szövegen gondolkozom, és amikor le kell írni, már a fele készen is van.
Innen nézve nagyon logikusan következnek egymásból azok a lépések, amelyek a jelenlegi hivatásodhoz köthetőek. Ez tervezett volt, hogy így alakult a népzenéhez köthető karrierutad?
Alapvetően hegedűsnek készültem, tizenkét-tizenhárom éves koromban nyáron is napi négy órákat gyakoroltam, mert tudtam, hogy ősszel verseny lesz. Később népi éneket is tanultam, és mindig is nagyon erős volt az elméleti érdeklődésem. Imádtam a szolfézst, igazán jó tanáraim is voltak végig, minden képzésemben. Végül a Zeneakadémia népi ének szakára felvételiztem, és elsőre sikerrel jártam. Az alapszak elvégzése után született meg az első gyerekem, Soma.
A tanáraim arra buzdítottak, hogy a mesterszakra a zenetudományi szakot válasszam, így mentem tovább az etnomuzikológia (népzenekutatás, a zene és a tánc hangzásbeli, kulturális és társadalmi vonatkozásait tanulmányozza világszerte – szerk.) specializációra. Azért itt nagyon komolyan meg kellett tanulnom tudományos alaposságú szöveget írni, és egy gyerek mellett beosztani az időmet.
Az államvizsgát már Villővel a hasamban csináltam végig. Az ő születése után azért egészen másfajta kihívásokkal kellett szembenézni. Nem tudtuk korábban, hogy Down-szindrómás. Egy akkori tanárom, akinek ezért mindig hálás leszek, felhívott, és megkérdezte, hogy vagyok. Majd azt tanácsolta, hogy semmiképp ne hagyjam abba a munkát, ne süppedjek bele ebbe az állapotba, hanem tegyem a dolgomat.
A doktori szak végén pedig megszületett a harmadik gyerekem, Áron. A tavalyi év végén fejeztem be a képzést a doktorim megírásával. Párhuzamosan a Zenetudományi Intézetben is elkezdtem dolgozni, és a MÜPA-ban is tartottam alkalmanként gyerekfoglalkozásokat. Villő sokáig a Korai Fa óvodájába (Budapesti Korai Fejlesztő Központ gyógypedagógiai óvodája – szerk.) járt, ahol bizonyos időközönként, egy tematikus program keretében szintén tartok zenés foglalkozásokat.
Minden fontos állomáson született egy gyereked, ez nagyon szimbolikus. Úgy képzelem, hogy a zene az ő életükben is természetes kapcsolódás lehet.
A legnagyobb gyerekem tíz éves, és citerázik intézményes keretek között. Villőnek is fő kommunikációs eszköze az éneklés, pici korában is tisztán dúdolta a népdalokat. A legkisebb gyerekem is nagyon muzikális, korának megfelelő gyerekdalok dallamára talál ki szövegeket. A közös táncházazást is szeretik, és az is előfordult már, hogy elkísértek egy-egy foglalkozásra.
Hogyan lett ebből a Verkahangja Instagram oldalad?
Az utóbbi években rengeteg olyan dolgot csináltam, amit szerettem volna több emberhez eljuttatni. A zenei tevékenységen túl sokszor írtam a fogyatékossággal kapcsolatban is, a Verkahangja név így szimbolikus: utal egyrészt az ének- és hangszerhangra, másrészt pedig arra, hogy bizonyos témákat szeretnék a hangomon, a gondolataimon keresztül közvetíteni. Úgy döntöttem, hogy a doktori leadása után megengedhetem magamnak, hogy beindítsam ezt az oldalt.
Azon túl, hogy megosztom azokat az élményeimet, amelyek munka közben vagy éppen pihenéssel kapcsolatban érnek, elindítottam a Hagyománymorzsák sorozatomat is. A népzenekutatást szeretném megfoghatóbbá tenni azok számára, akik érdeklődnek a népzene iránt, de nincsenek ezzel kapcsolatban. Az a visszajelzés érkezett, hogy ezt érdekesnek találják, és így szívesen folytatom. Azt tapasztalom, hogy ilyen típusú népzenei ismeretterjesztő tevékenységet, ami népzeneelméleti szempontból közelíti meg a témát, nem igazán csinál senki a közösségi média felületein. Az Instagram mellett Facebookon is elindítottam a hivatalos, szakmai oldalamat, viszont oda ezek az ismeretterjesztő tartalmak egyelőre nem kerülnek fel.
Mit kívánsz magadnak, hogy mi legyen öt év múlva a zenei téren Veled?
Szeretném, ha megmaradhatna az elméleti munkám és a gyakorlati része is, ha ez a kettő együtt lenne jelen mindig. A foglalkozások gyerekeknek és felnőtteknek, fogyatékosok gyerekeknek és felnőtteknek egyaránt fontos részei az életemnek. Az előadóművészi és gyakorlati részemet az oldalam jól támogatja, és azt kívánom, hogy ez hosszú távon megmaradjon és legyen időm a színpadi éneklésre is.
Udvarnoky Zsófi
A borítóképen Pásku Veronika és Endrődi Szabolcs, valamint a Fülemüle népi ének kórus látható. A fényképet Erdős Dénes készítette.