Mit jelent a kapcsolatfókuszú perinatális zenei program? Hogyan vannak jelen Budapesten és vidéken a koraszülött-újszülött intenzív osztályokon a perinatális zenei konzulensek? Mit jelent az, hogy ki kell várni, hogy egy ennyire terhelt és sokszor hangos kórházi osztályon mikor van helye és tere a zenének?

Hazay Tímea több mint tíz évvel ezelőtt kapott arra felkérést, hogy a legkisebb és legtörékenyebb kisbabáknak és a szüleiknek segítse a kapcsolódását már a kórházi ellátás során, a zene gyógyító erejével. Azóta nagy utat jártak be együtt a kollégáival, és mi azt kívánjuk, hogy egyre több szakmai együttműködés jöhessen létre annak érdekében, hogy a zene tényleg mindenkié lehessen.

Nagyon tudatos út vezetett odáig, hogy A te hangodat ismerem kapcsolatfókuszú perinatális zenei program létrejött. Hogyan építetted fel?

Hazay Tímea programvezető, magyar-művelődéstörténet szakos tanár, szülő-csecsemő/kisgyermek konzulens (Fotó: Tóth Gábor)

Az első diplomám szerint magyar-művelődésszervező szakos tanár vagyok. Hiszem, hogy minden emberi találkozás terápiás értékű, és nekem egészen kicsi koromtól fogva nagyon jó pedagógusaim voltak. Azóta tudom, mivel egyre többet tanulok és tapasztalok erről, hogy a jelenlétünkkel tanítunk: a hangunkkal, a habitusunkkal, az attitűdünkkel, teljes személyiségünkkel. Később szervezetfejlesztéssel és marketinggel is foglalkoztam, és diplomát is szereztem. Megszülettek a gyerekeim, mellette dolgoztam egyrészt gazdasági területen is, másrészt nyaranta gyerekekkel is. Elvégeztem a Ringató foglalkozásvezetői képzést is, és igen sokáig tartottam Ringató foglalkozásokat is.

Az integrált szülő-csecsemő/kisgyermek konzulensi képzés elvégzésének ötletét elsősorban annak köszönhetem, hogy dr. Szabó Miklós Professzor Úr felkért énekes-zenés alkalmak kidolgozására és megvalósítására a Semmelweis Egyetem I. sz. (Bókay) Gyermekklinika koraszülött-újszülött intenzív osztályán. Azt éreztem, hogy egy ekkora feladat kidolgozásához szükségem van arra, hogy sokkal több tudással rendelkezzek a mentálhigiénés kísérésről, a koraszülött gyerekek és szüleik speciális élethelyzetéről, illetve a szülő-gyermek kapcsolatról. Tulajdonképpen meg akartam érteni, hogy mindaz, amit már tudok a zene gyógyító erejéről, hogyan tudom specifikusabbra, egyénre szabni: miért kell csöndesebben, lassabban és az anyáknak nagyobb teret hagyva jelen lenni a zenével. Egy kórházi közegben, perinatális időszakban az anya és a gyermek kapcsolatának megerősítése a cél, és ezt a kapcsolatot helyezem előtérbe A te hangodat ismerem zenei programban. Ehhez rendelem hozzá a kereteket, az eszközöket, mindent ennek rendelünk alá.

Hogyan képzeljük ezt el a gyakorlatban?

A program sikere azon múlik, hogy alázattal legyünk jelen. Mindenhol az adott körülményekhez alkalmazkodunk, kivárva, hogy mikor jöhetünk. Mikor van arra lehetőség, hogy az a finom 20-25 perces zenés összehangolódás megtörténhessen. Ma is megyek be a gyermekklinikára, és elképzelhető, hogy az első fél órában csak feltérképezem az aznapi eseményeket, és megfigyelem, milyen hangulatban vannak az ott dolgozók, az édesanyák és a babáik. Azaz miben fog felcsendülni majd a zeném, milyen az aktuális környezet. Megkérdezem a nővéreket, szerintük kihez menjek oda ma mindenképp, és ki az, aki szerintük olyan rosszul van, hogy inkább ne zavarjam.

Aztán odamegyek az édesanyához, bemutatkozom, és elmondom, miért vagyok itt. Tehát először az engedélyüket kérem ahhoz, hogy zenélhessek nekik. A szülők eldönthetik, hogyan vesznek ebben részt: van, akinek jól esik hátradőlnie, megpihenni ebben, van, aki velem énekel. Van, akinek eszébe jut egy dal és megkér, hogy azt játsszam el. Azt is el szoktam mondani, hogy orvosi javaslatra vagyok itt, a kutatások azt bizonyítják, hogy a zenebefogadás segíti a mélyalvást, mert relaxáltabb, nyugodtabb állapotba kerülnek ettől a kisbabák. Elmondom, hogy először csak megpengetem a gitáromat, hogy megfigyeljük, hogyan reagál erre a hangra a csecsemője. Azaz minden csatornán azt közvetítem feléjük, hogy óvatos leszek, és minden szempontból rájuk szabom a közeledésemet, a zenei jelenlétet. Olyan is van, aki nem kéri elsőre, de aztán legközelebb igen. Senkit nem rohanunk le.

A kép forrása: A te hangodat ismerem FB oldal

Úgy tudom, hogy te is képzed ki erre a módszerre azokat a pedagógusokat, akikkel együtt alkotjátok most már a Te hangodat ismerem zenei programot.

A kollégáimat egyénileg készítem fel erre a feladatra, és a hospitálás is része a képzésünknek. Budapesten több, illetve vidéken is néhány kórház perinatális intenzív osztályán jelen vagyunk. Zavarba ejtően nehéz helyzetek adódhatnak a kórházi környezetben, és nekünk akkor is válaszkészen kell ott lennünk. Rendszeresen szervezünk szupervíziós alkalmakat is, hogy támogassuk egymást ebben az állandóan fejlődésre motiváló, rugalmasságot és teljes belső-és külső figyelmet igénylő munkában.

Hogy mit jelent az, hogy a zenei programunk kapcsolatfókuszú? A zenébe van csomagolva az az interakció, ami az anya és a baba között, illetve a perinatális zenei konzulens (ahogy elneveztük magunkat) között zajlik. Számunkra is feltöltő részese lenni annak, ahogy a szülő és a csecsemő között megszületik a kapcsolat. Ebben nekünk nem harsánynak és túl aktívnak, hanem tudatosan és támogatva kell jelen lennünk. Amint érzékeljük, hogy az anyai erőforrások növekedni kezdenek, mi fokozatosan háttérbe húzódunk. Mindig arra reagálunk, ami éppen ott és akkor történik. Egyszer egy édesanya azt mondta nekem, aki hosszasan nem is vehette kézbe a gyermekét, mert inkubátorban volt, hogy azzal, hogy énekelhetett neki, olyan volt, mintha megölelhette volna. Annak is szemtanúja voltam egyszer, amikor az éneklés után egy édesanya meglepődve kérdezte a férjét, hogy nahát, nem is tudta, hogy ezt a dalt ő is ismeri. Az inkubátor mellett kezdtek el beszélgetni arról, hogy az édesapa kitől tanulta azt a dalt, és hogy annak mi a története. Ezek kincset érő pillanatok.

A kép forrása: A te hangodat ismerem FB oldal

Úgy képzelem el, hogy ez a finom zenei jelenlét a kórházi dolgozókra is hatással lehet.

Nagyon összetett kérdés ez is. A koraszülött gyerekek ellátásának módszertana, gyakorlata elképesztően sokat változott az elmúlt húsz évben, és egészen mást gondolunk már arról is, hogy ebben az ellátásban milyen szerep jusson a szülőnek. Arra gondolok, hogy az már nem kérdés, hogy a szülő jelenléte, gondoskodása, érintése, hangja elengedhetetlen ahhoz, hogy a legsúlyosabb állapotú koraszülött gyermek is jobban érezhesse magát. Azaz nagyon lényeges, hogy a szülőt bevonjuk a gyermeke gondozásába, ápolásába, hogy a szülői kompetencia teret kapjon már a kórházi időszakban is. Ugyanakkor erre általában nincsenek kellőképp felkészítve a kórházi dolgozók, hiszen 20-30 évvel ezelőtt teljesen más szemléletű rendszerben képződtek. Arról nem is beszélve, hogy azok a nővérek, akik ezeken a koraszülött-újszülött osztályokon dolgoznak, iszonyú terhelés mellett, többnyire hiányzik a mentálhigiénés támogatásuk, a szupervíziós kísérésük. Sokak számára igen távolinak tűnhet akár a kenguruzás, akár az is, hogy valaki megjelenik az osztályon egy gitárral az inkubátorok mellett, és énekelni kezd a kisbabáknak. Mégis számtalan olyan eset van, amikor a nővérek kérnek egy-egy éneket, vagy hiányolják, hogy ez vagy az az ének még nem hangzott el. Azt hiszem, folyamatosan tanulunk egymástól, és van még abban munkánk, hogy összecsiszolódjunk.

Mit kívánsz A te hangodat ismerem Alapítványnak, hogy mi legyen a következő 2-3 évben?

Nagyon fontos lenne, hogy még szorosabb kapcsolatunk lehessen a szakmával, és hogy egyre több mindenkihez jusson el az a gondolat, hogy a kapcsolat a tanulás és a fejlődés motorja és környezete. A koraszülött babáknál a kapcsolatot a lehető legkoraibb pillanatban alapoznunk és támogatnunk kell, s ehhez mi egy nagyon jó és egyszerűen megvalósítható eszközt kínálunk. Januárban lesz egy nagyon fontos szakmai konferencia Tatán. Azokról a budapesti és vidéki helyszínű perinatális intenzív osztályokról, ahol már jelen vagyunk, orvosokat és nővéreket hívtunk meg, hogy együtt töltsünk egy napot. Ők elköteleződtek már ebben a módszerben, és a célunk, hogy ez a szakmai szövetség erősebbé váljon, és még láthatóbbak legyünk.  Szeretnénk minél több édesanyának és édesapának átadni ezt a nagyon egyszerű és gyümölcsöző kapcsolódási lehetőséget. Nagyon fontos, hogy azt tudjuk, hogy amikor énekelünk, akkor nem szorongunk, ezt a kettőt egyszerre, szerencsére, nem tudjuk csinálni. Erre a felszabadító érzésre pedig mindenkinek szüksége van.

Udvarnoky Zsófi

A borítókép A te hangodat ismerem facebook oldalról származik.

Recommended Posts